Linkowanie wewnętrzne - co to jest i jak działa? Vademecum.

 

Mnóstwo energii oraz setki godzin pracy poświęconej na analizy, opracowanie strategii, wdrożenia i stałą optymalizację SEO. Worek pieniędzy na content i linkbuilding, a…  wyniki, które osiąga Twoja strona www, nadal są bardzo dalekie od oczekiwań?

Jeżeli do tej pory Twoje działania były prowadzone zgodnie “ze sztuką” - dostrzegam tylko jedną możliwość. Prawdopodobnym winowajcą, przez którego nie osiągasz zamierzonych sukcesów, jest linkowanie wewnętrzne. Wbrew pozorom, jest to obszar, który powinien stać na równi z contentem czy linkowaniem zewnętrznym, a co za tym idzie - stanowić integralną część Twojej strategii SEO.

Pierwszy raz o nim słyszysz? A może do tej pory nie zdawałeś sobie sprawy, że może być aż tak ważnym czynnikiem rankingowym? Spokojnie! Zaraz to wszystko sobie nadrobimy :). Dowiedz się, co to takiego, jakie są jego rodzaje, a przede wszystkim - jak zadbać o linkowanie wewnętrzne, aby pozytywnie wpłynęło na pozycjonowanie Twojej witryny.

 

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Pozwól, że zacznę od wprowadzenia i przytoczenia krótkiej definicji tego zagadnienia. Mianowicie, tzw. linki wewnętrzne to odnośniki (hiperłącza), które kierują do innych sekcji lub podstron na Twojej stronie internetowej, blogu bądź sklepie online. Najczęściej przyjmują formę anchorów (o czym przeczytasz już za moment).

Po co się je robi? W zasadzie to z kilku powodów. Jednak na początku skupię się na najważniejszym. Otóż, aby dana strona mogła zostać zaindeksowana, a co za tym idzie - wyświetlana w wynikach wyszukiwania - Google (lub boty innych wyszukiwarek), muszą w jakiś sposób się do niej “dostać” i zapoznać się z jej treścią.

Jak to robią? Z pomocą przychodzą im: linki zewnętrzne (czyli odnośniki umieszczone na innych stronach www) oraz wewnętrzne (czyli odnośniki znajdujące się bezpośrednio na pozycjonowanej stronie internetowej). I to właśnie temu drugiemu aspektowi poświęcę dalszą część tego wpisu.

 

Rodzaje linków wewnętrznych - jakie wyróżniamy?

Linki stosowane w obrębie danego serwisu mogą występować w takich formach, jak:

  • Anchory, czyli fragmenty tekstu, które zawierają w sobie adres URL konkretnej zakładki. Dobry przykład może stanowić pozycjonowanie, czyli odnośnik, po kliknięciu którego przeniesiesz się na jedną ze stron naszej oferty. Innymi przykładami zastosowania anchorów mogą być: adresy umieszczone w menu i stopce strony oraz breadcrumbsach (tzw. okruszkach), tytuły artykułów, nazwy kategorii lub produktów i wiele więcej.
  • URL, czyli klasyczne adresy www. Za przykład może posłużyć inna nasza podstrona, czyli: https://optimamedia.pl/oferta/pozycjonowanie/pozycjonowanie-za-efekty/. Jak pewnie się domyślasz - nie zawsze są czytelne, dlatego też nie są zbyt popularną formą wewnętrznego linkbuildingu.
  • Na pojedyncze słowa oraz frazy ogólne (takie, jak: Zobacz więcej, Czytaj więcej, Rozwiń, Sprawdź szczegóły itp.) - zazwyczaj występują formie przycisków, jednak nie jest to regułą.
  • Przyciski (buttony), których chyba nie muszę objaśniać :).
  • Zdjęcia, grafiki, banery i inne wizualne formy, które po prostu można podlinkować.

Inny podział wyróżnia klasyfikację na tzw.:

  • Linki globalne (site-wide), czyli odnośniki występujące praktycznie na całej stronie. Są to zazwyczaj adresy umieszczone w menu oraz stopce.
  • Linki pojedyncze, czyli takie, które w obrębie danej witryny internetowej występują tylko raz. 

 

Dlaczego linkowanie wewnętrzne jest ważne?

Takiego rodzaju działania pozwalają wypromować treści znajdujące się na stronie, a ponadto - znacznie ułatwiać użytkownikowi korzystanie z serwisu i przekazać mu jak najwięcej wartości. W tej materii możemy mówić aż o trzech głównych obszarach - pozycjonowania, promocji oraz UX.

  • SEO - linki wewnętrzne to jeden z kluczowych elementów w działaniach pozycjonerskich. Stanowią ważny element strategii, która pozwala wspierać wybrane podstrony. Ponadto - sprawiają, że wyszukiwarki (zwłaszcza Google) mogą łatwiej zrozumieć strukturę danego serwisu, a co za tym idzie - również łatwiej go indeksować i promować w wynikach wyszukiwania.
  • Promocja i sprzedaż - sprawdzają się również jako elementy marketingu, dzięki którym jesteś w stanie kierować użytkowników do zakładek i treści, na których najbardziej Ci zależy (np. produktów, dedykowanych landing page, formularzy kontaktu, zapisu na newsletter itp.).
  • User-experience - mają nieoceniony wpływ na użyteczność i czytelność serwisu. Odpowiednie linkowania wewnątrz strony ułatwiają poruszanie się po niej. Dodatkowo, sprawiają, że odbiorcy nie mają problemu ze znalezieniem informacji, których poszukują. To z kolei ma wpływ na takie aspekty, jak: czas pobytu na stronie, współczynnik odrzuceń, a nawet konwersja.

 

Jak zrobić linkowanie wewnętrzne?

Skoro teoria już za nami - pora na odrobinę konkretów. Jeśli faktycznie ma pomagać i przynosić Ci korzyści - wewnętrzny linkbuilding powinien być jednym z filarów całej strategii SEO oraz content marketingu. Właśnie dlatego musisz go uwzględnić zarówno na etapie planowania, jak i wdrażania. Warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami.

#1 Trzymaj się konkretnej tematyki i kontekstu

Jeżeli zależy Ci na wsparciu pozycjonowania - kieruj do stron, które są ze sobą powiązane tematycznie. Takiego linkowania wewnętrznego używaj “z głową”. To znaczy, dbaj o to, aby odnośniki wyglądały naturalnie (czytaj: nawigowały do treści, które pasują do danej podstrony). Dobrą praktykę stanowi tworzenie tzw. silosów lub też klastrów, które ograniczają się do jednej, określonej tematyki.

Pamiętaj, że warto linkować do różnych podstron (nie tylko do strony głównej i kontaktowej). Ograniczenie się tylko do wąskiej grupy zakładek znacząco uszczupli potencjał Twojego SEO.

#2 Nie przesadzaj z ich ilością

Weź pod uwagę, że im więcej odnośników na jednej podstronie, tym mniejsza jest “moc” każdego z nich. Oczywiście - to, ile finalnie umieścisz ich w danej zakładce, powinno zależeć od długości tekstu, rodzaju podstrony, jak i specyfiki samego serwisu. Jednak, jak to w wielu innych obszarach bywa - “więcej” nie zawsze oznacza “lepiej”.

#3 Używaj odpowiednich słów kluczowych

Ta wskazówka dotyczy w szczególności linków w formie anchorów, które wykorzystujesz do przekazywania mocy pomiędzy podstronami.

Chcesz, aby konkretna zakładka znalazła się w tzw. TOPach Googla? W takim razie linkuj do niej za pomocą odnośników zawierających frazę, na której właśnie Ci zależy. Algorytmy cenią różnorodność - dlatego pamiętaj, aby stosować różne odmiany oraz kombinacje danych słów.

Przykład: jeżeli chcesz wypozycjonować daną podstronę na frazy związane z pozycjonowaniem, dobrym działaniem będzie używanie takich anchorów, jak: pozycjonowanie, pozycjonowanie stron, pozycjonowanie stron www, pozycjonowanie stron internetowych + wszystkie kombinacje związane z odmianą (np. pozycjonowania, pozycjonerskich itp.).

Ważne: unikaj przy tym sytuacji, w których ten sam anchor będzie przypisany do kilku różnych adresów URL.

#4 Testuj przyjęte założenia

To, “czy” i “jak” dany link zadziała, zależy od wielu zmiennych. Jeśli chcesz mieć pewność, że przyjęta przez Ciebie strategia linkowania wewnętrznego działa - po prostu regularnie ją sprawdzaj, a jeśli trzeba - koryguj i optymalizuj.

 

Linki wewnętrze - dofollow czy nofollow?

O ile w przypadku klasycznego linkbuildingu kwestia linków “do” lub “no” follow ma ogromne znaczenie. O tyle, gdy przychodzi do rozmowy o linkowaniu wewnątrz serwisu - takie rozważania czasami schodzą na dalszy plan. Ale czy powinny?

Jak pewnie wiesz, odnośniki z parametrem “dofollow” mają za zadanie przekierowywać Google do linkowanej w ten sposób witryny. A co za tym idzie (w dużym uproszczeniu) - przekazują część mocy jednej strony, na poczet drugiej. Skoro w linkbuildingu wewnętrznym chodzi o poruszanie się tylko w obrębie jednej domeny - mogłoby się wydawać, że taki podział nie ma większego znaczenia i wszystkie linki z powodzeniem mogą posiadać parametr “do”. Ale czy na pewno?

Osobiście stoję na stanowisku, że skoro w linkowaniu wewnątrz strony chodzi również o SEO, to zastosowanie właściwych parametrów również odgrywa istotną rolę.

  • Dofollow” warto zatem stosować tam, gdzie zależy nam na wsparciu konkretnej podstrony i “przekazaniu jej mocy”.
  • Nofollow” z kolei sprawdzą się przy linkowaniu podstron, które z perspektywy SEO nie mają większego znaczenia lub przy takich, które po prostu chcemy ukryć przed Google. Za przykłady mogą służyć strony logowania czy rejestracji, regulaminy, polityki prywatności i wiele innych.

Linki nofollow znajdują także nieocenione zastosowanie w obszarze UX. Możesz je wykorzystać, chociażby w celu podlinkowania innych - podobnych stron, jednak na frazy, którym nie chcesz przekazywać “mocy SEO”. Przykład takiego zabiegu to dodanie w artykule blogowym linków do produktów, które znajdują się w sklepie internetowym.

 

Jak sprawdzić wewnętrzny linkbuilding? Przegląd narzędzi.

Sprawa wydaje się raczej błaha, jeśli mówimy o prostym i stosunkowo małym serwisie www. Prawdziwe “schody” zaczynają się wtedy, gdy zarządzasz bardziej rozbudowaną stroną lub sklepem internetowym. Wówczas warto zaprzęgnąć do pracy i pomocy dedykowane narzędzia.

Jednym z najbardziej popularnych narzędzi, które znajduje zastosowanie m.in. do weryfikacji linków wewnętrznych, jest Screaming Frog. Z jego pomocą dowiesz się, jakiego typu oraz ile linków wewnętrznych i zewnętrznych posiada Twoja strona. Dodatkowo zweryfikujesz błędy, a także pozyskasz inne cenne informacje.

Cenne może okazać się również stare i poczciwe - Google Search Console. Z jego pomocą łatwo zweryfikujesz, która ze stron nie znajduje się w indeksie, a co za tym idzie - może wymagać Twojej “interwencji” w formie dodatkowego linkowania wewnątrz witryny.

 

Linkowanie wewnętrzne - przykłady

Na zakończenie zostawiłem sobie praktyczny przykład.

Przyjmijmy, że prowadzisz sklep internetowy z meblami. Znaczną część Twojego asortymentu stanowią różnorodne fotele. Wydzielasz więc kategorię główną, którą są “Fotele” oraz tworzysz kilka podkategorii, w tym: biurowe, gamingowe, do salonu itp.

Twoje linkowanie wewnętrzne może wyglądać w taki sposób:

 

Kategoria główna “Fotele” prezentuje cały asortyment foteli, zawiera tekst SEO, a także odnośniki do 3 wspomnianych podkategorii. Natomiast podkategorie zawierają już tylko wybrany asortyment (zgodny z daną grupą produktową), opis SEO, jak również linki. Dobór tych ostatnich zależy jednak od Twojej strategii. Mogą wspierać zarówno pozycjonowanie kategorii nadrzędnej (czytaj: zawierać anchor na “Fotele”), jak i z powodzeniem przekazywać link juice do kolejnych podkategorii, a nawet wpisów blogowych. A jeśli już o tym wspominam…

Linkowanie wewnętrzne doskonale sprawdza się również przy prowadzeniu firmowego bloga. Z jednej strony możesz je zastosować w obrębie konkretnych obszarów tematycznych (linkując między sobą powiązane wpisy). Z drugiej - jako czynnik dający “kopa”: kategoriom, stronom produktowym, a nawet stronom lądowania.

 

Chcesz skutecznie wypozycjonować Twój serwis?

Odezwij się do nas! Doświadczeni eksperci agencji Optima Media z przyjemnością stworzą dla Ciebie efektywną strategię, a następnie - odpowiedzą za jej wdrożenie.

Zaopiekujemy się nie tylko obszarem linkowania wewnętrznego, ale wszystkimi działaniami, które są niezbędne, aby odnieść sukces i zaprowadzić Twoją stronę na same szczyty wyników wyszukiwania.

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.