Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to jedna z najpopularniejszych, a zarazem przynoszących największe korzyści form reklamy on-line. Firmy oferujące pozycjonowanie proponują różne modele rozliczeń za swoje usługi: stała opłata abonamentowa, opłata za afekt, za ruch na stronie itd. Jaką formę wybrać, aby nie przepłacić, a jednocześnie cieszyć się dobrymi efektami reklamy?

Opłata za efekt

Wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem kusi klientów hasłem: „U nas zapłacisz tylko za efekt”. Co to oznacza w praktyce? Naliczanie opłat w oparciu o raport pozycji, jakie strona www zajmowała w danym miesiącu na określone w umowie frazy kluczowe, w wybranym okresie rozliczeniowym. W modelu opłat za efekt ustalany jest zakres premiowanych pozycji, za które klient płaci określoną stawkę. Najczęściej jest to tzw. top 10, czyli pierwsze 10 miejsc na liście organicznych wyników wyszukiwania. Popularną praktyką jest wprowadzanie dodatkowych przedziałów i naliczanie wyższych opłat za pozycje 1-3, a niższych za zakres miejsc 4-6 oraz 7-10.

Najważniejszą zaletą tego modelu rozliczeń jest transparentność kosztów: klient dokładnie wie, za co płaci, a także nie ponosi kosztów, jeżeli usługa nie przynosi oczekiwanych efektów. Niestety wiele firm oferujących rozliczenie za efekt stosuje nieuczciwe praktyki, które mają na celu jak najszybsze umieszczenie strony na płatnych pozycjach, co w dłuższej perspektywie czasowej może prowadzić do nałożenia przez Google filtru na stronę i obniżenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. To sprawia, że pozornie bardzo korzystny dla klienta model rozliczenia staje się nieco bardziej dyskusyjny.

Ze względu na swoją specyfikę ten model jest polecany przede wszystkim firmom, które dysponują ograniczonym budżetem i zależy im na skalowaniu kosztów w zależności od efektów działań.

Stały abonament

Rozliczenie w oparciu o stały miesięczny abonament polega na tym, że klient płaci co miesiąc taką samą kwotę, w ramach której firma pozycjonująca prowadzi działania promocyjne. Stały budżet zapewnia pozycjonerowi większy komfort działania, ponieważ pozwala pokryć bieżące wydatki związane z promocją strony, takie jak budowanie zaplecza, pozyskiwanie linków zwrotnych oraz optymalizację treści w witrynie, także w okresie początkowym, kiedy nie widać jeszcze efektów  w postaci wysokich pozycji. Aby mieć pewność, że budżet przeznaczony na pozycjonowanie jest wykorzystywany efektywnie, warto z góry umówić się na przesyłanie comiesięcznych raportów z prowadzonych działań, w których znajdzie się zestawienie wykonanych prac optymalizacyjnych oraz pozyskanych linków zwrotnych.

Rozliczenie w modelu abonamentowym to rozwiązanie polecane np. sklepom internetowym, które mają duży asortyment produktów i którym szerokie pozycjonowanie może przynieść znacznie lepsze efekty niż skupienie się na umieszczeniu wybranych fraz w top 10.

Stały abonament + opłata za efekt

Zarówno rozliczanie w oparciu o abonament jak i osiągnięte pozycje mają swoje plusy i minusy. Dlatego też coraz więcej firm proponuje hybrydowy model rozliczeń, w którym pobierany jest stały abonament, a osiągnięcie wysokich pozycji jest dodatkowo premiowane. Ten model wychodzi naprzeciw oczekiwaniom obu zainteresowanych stron. Stały abonament zapewnia dochód firmie pozycjonującej, która nie musi inwestować własnych środków w realizowanie usługi, która przez pierwsze miesiące nie przynosi przychodów, jak dzieje się to przy rozliczaniu za efekt. Dodatkowa premia finansowa za osiągnięte efekty stanowi czynnik motywujący do efektywnej pracy, a dla klienta jest gwarancją, że pozycjonerowi będzie zależeć na osiągnięciu jak najlepszych wyników. 

Hybrydowy model rozliczeń sprawdzi się w odniesieniu do firm takich jak sklepy internetowe z nieco mniejszym asortymentem, którym zależy zarówno na solidnych podstawach pozycjonowania jak i na wysokich pozycjach na kluczowe frazy.

Rozliczenie za ruch na stronie

Rozliczenie za ruch na promowanej stronie www to model, który w przeciwieństwie do wcześniej omówionych, nie odnosi się do pozycji zajmowanych przez stronę w wynikach wyszukiwania. Wskaźnikiem służącym za podstawę do rozliczenia usługi jest tutaj ruch na stronie pozyskany z wyników organicznych. Opłata jest naliczana w oparciu o raport popularności witryny i ilość użytkowników, którzy weszli na stronę. Dodatkowymi elementami warunkującymi wysokość opłaty może być procentowy wzrost odsłon oraz czas spędzany na stronie przez pojedynczego użytkownika. Ten model polecany jest przede wszystkim firmom, którym zależy na dotarciu do jak najszerszego grona odbiorców, np. podmiotom prowadzącym portale informacyjne oraz blogerom.

Wraz z rozwojem rynku reklamy on-line pojawia się coraz więcej sposobów rozliczeń, z których każdy ma swoje korzyści oraz wady. Decydując się na pozycjonowanie warto wybrać model, który będzie najlepiej dopasowany do potrzeb i indywidualnych celów konkretnego klienta. Dokładna analiza oczekiwań i realnych możliwości pomoże uniknąć nieporozumień i wybrać model rozliczeń korzystny dla obu stron.

Autor: Optima Media

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.